De hallux valgus

hallux valgusHallux valgus is de Latijnse naam voor grote teen die vanuit het middelpunt van het lichaam naar buiten wijst waarbij  de `knok` ( het grote teen-gewricht)  ook wel bunion genoemd, prominent zichtbaar is. Een hallux valgus is dus een voet-afwijking met een scheefstand van de grote teen welke heel vaak voorkomt en dan vaker bij vrouwen dan mannen. Door de scheefstand steekt het middenvoetsbeentje steeds meer aan de binnenkant uit. Dit veroorzaakt een opgezette, pijnlijke knobbel, ook wel “knok” of “bunion” genoemd . De huid die er over heen zit kan dik, rood en gevoelig worden door een lokale irritatie van de onderhuidse slijmbeurs.

Hoe een hallux valgus precies ontstaat is onduidelijk. Waarschijnlijk spelen meerdere factoren een rol. Van belang zijn erfelijkheidsfactoren zoals een voet met een lange grote teen. Soms is een hallux valgus familiair bepaald en treedt dan op relatief jonge leeftijd op. Andere belangrijke boosdoeners zijn te nauwe, veelal puntige schoenen of schoenen met hoge hakken. Ook het slapper worden van de gewrichts-kapsels in de voet door toename van de leeftijd of het naar binnen kantelen van de voet tijdens lopen draagt bij aan het ontstaan ervan. Door de scheefstand vermindert de steunfunctie van de grote teen en wikkelt de voet niet goed meer af. Dit versterkt vervolgens weer de scheefstand van de grote teen, men gaat kleinere stapjes nemen of over de binnenkant van de voet afwikkelen.

Veel mensen met een hallux valgus hebben weinig of geen last. Behandeling is dan niet nodig. Veela is er ook sprake van een platvoet, in dit geval is behandeling gewenst en kan verdere deformatie worden tegen gegaan . Een operatie blijft later altijd mogelijk wanneer er wél ernstige  klachten ontstaan.. Die klachten bestaan meestal uit pijn en irritatie aan de knok vooral tijdens het dragen van strak zittend schoeisel. Door de standsafwijking kan het uitzoeken van de juiste schoenen lastig zijn. Naast een pijnlijke knok kan eveneens pijn ontstaan in de hele voorvoet. Dit wordt veroorzaakt doordat de standsafwijking van de grote teen dus resulteert in een minder optimale afwikkeling van de voet met als gevolg een overbelasting van de andere tenen, soms resulterend in het ontstaan van zogenaamde hamer- of klauwtenen.

In principe is de eerste behandeling van een hallux valgus altijd een behandeling zonder operatie, ook wel conservatieve behandeling genoemd. In het beginstadium kunnen pijnlijke drukplekken voorkomen worden door het dragen van breder schoeisel , al dan niet in combinatie met steun of therapeutische zolen, lokaal oprekken van schoenen, gebruik maken van vilt-ringen e.d. Soms kunnen teen-spalken of silicone orthesen uitkomst bieden. In het geval van ontsteking kan medicatie soelaas bieden, dit altijd in overleg met de huisarts. Wanneer confectionele pasvorm schoenen ook niet passen dan bestaat de mogelijkheid van semi-orthopedische, orthopedische schoenen of een operatie.

Contact formulier hallux valgus