Hielpijn is een van de meest voorkomende voetproblemen.

Hielpijn bij volwassenenGelukkig kunnen wij in bijna alle gevallen de pijnklachten wegnemen.

Het stellen van een juiste diagnose is vaak niet eenvoudig, omdat de hielpijn kan worden veroorzaakt door veel verschillende aandoeningen. Bovendien heeft de hiel een ingewikkelde anatomie met veel structuren op slechts enkele centimeters, waardoor veel onderzoek vereist is om te kunnen vaststellen welke structuren zijn aangedaan. Zo kan de pijn worden veroorzaakt door afwijkingen van het bot, de pees, de zenuw, de plantaire fascie, en/of de huid. Een accurate diagnose is noodzakelijk om een juiste therapie te kunnen toepassen. In zeldzame gevallen is tussenkomst van een chirurg nodig. Ook in dat geval is een precieze diagnose belangrijk voor een succesvolle ingreep.

Fasciitis plantaris is ontsteking van de plantaire fascie. De pijnklachten treden op langs de plantaire fascie, vooral op het grootste gedeelte van de fascie: het deel dat zich onder de middenvoet bevindt. Meestal verergeren de verschijnselen bij dorsaal­flexie van de tenen tijdens de afwikkeling van de voet. Daarom zijn schoenen met een goede kunstmatige afwikkeling belangrijk.De aanhechting van de plantaire fascie tegen de calcaneus is over het algemeen ook pijnlijk.Wanneer niets wordt ondernomen treedt na verloop van tijd (lees:ongeveer een jaar) calcificatie op waarmee een haakje onder de hiel ontstaat. Dit wordt hielspoor genoemd, goed te behandelen met Shockwave­therapie.

Bij kinderen zien we deze aandoening eigenlijk nooit. Begrijpelijk want de pijn zit ongeveer in de zelfde regio maar is bijna altijd m.Sever, daarbij zit de groeischijf los van het hielbeen wat meestal veroorzaakt wordt door sporten op harde ondergrond zoals kunstgras, voetbal en hockeyvelden, zie ook onze pagina over hielpijn bij kinderen.

Rust nemen is ook hier het devies,maar ja, in ons drukke leven moeten we toch gewoon door met onze dagelijkse bezigheden. En het is mogelijk om pijnvrij te kunnen staan en lopen. De beste resultaten behalen wij door middel van het maken van een gipsafdruk om de voet zo optimaal mogelijk te ondersteunen en de plaats waar de pijn zit vrij te leggen. Eigenlijk is de juiste schoenkeuze ook heel belangrijk en daar begeleiden wij u uiteraard.In vrijwel alle gevallen werkt deze aanpak uitstekend en verdwijnen de hielklachten.

Contactformulier hielpijn bij volwassenen